سایه سنگین کسادی بر بازار کامیون‌دارها/کلافگی فعالان این عرصه از رکود و بی باری

کسادی و رکود بازار به میزانی دامنه‌دار شده که حتی کامیون داران نیز از این عارضه مصون نمانده‌اند.

به گزارش سفیرخور یکی از ابعاد و بخش‌های مهم حوزه حمل و نقل به عرصه باربری ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین همچون کامیون ها و خاورها معطوف می شود.

بر اساس یک قانون و قاعده نانوشته، فصل تابستان به اصطلاح گُلِ کار کامیون داران محسوب می شود، اما در طی سال های اخیر، تابستان کامیون داران، آن گرما و رونق مطلوب را ندارد.

سعید نوری زاده، یکی از کامیون داران فعال در غرب استان تهران با اشاره به وضعیت نامطلوب بازار حمل و نقل و کامیون داری، اظهار داشت: توصیف این کسادی با اطلاق عبارت یا کلمه نامطلوب امکان پذیر نیست و بهتر است وضعیت موجود را به شرایط فاجعه بار تعبیر کرد.

وی افزود: طبیعتاً وقتی رکود و کسادی دامنگیر بازار می شود، تمامی صنوف به نوعی از آن تأثیر می‌گیرند و به تبع فعالان حمل و نقل و کامیون داران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

این کامیون دار ساکنِ غرب استان تهران عنوان کرد: در صورت حصول رونقِ در بازار، ضریب فروش و عرضه محصولات،کالاها و اقلام مورد نیاز جامعه نیز شتاب می‌گیرد و در این شرایط، یک پای ثابت حوزه توزیع از کارخانه به مراکز توزیع و یا از عمده فروشی ها به بخش های خُردِه فروش، به حمل و نقل منتهی می شود.

نوری زاده گفت: وقتی به تعبیر کسبه، بازاری نبوده و وضعیت دخل و خرج حوزه های خدماتی، صنفی، تولیدی و…از شرایط مطلوبی برخوردار نیست، پس لرزه‌های این رکود، دامن کامیون داران، خاورداران و حتی وانت بارها را نیز می گیرد.

از فرسودگی کامیون ها تا تکثر و تعدد فعالان این عرصه

مهدی فرجیان،کارشناس حمل و نقل،ا اشاره به ضرورت ارتقای کیفی خدمات حوزه حمل و نقل مرتبط با کامیون داران، اظهار داشت: رکود حاکم بر بازار غیرقابل انکار است و به واقع نیازی به آمار، ارقام و تحلیل و تبیین پیچیده و دقیق نیست و تنها با یک بررسی میدانی در بازار، به عمق این عارضه پی خواهیم برد.

وی افزود: بازار حمل و نقل و علی الخصوص فعالان کامیون دار نیز مشمول این رکود می شوند، اما برخی از عوامل و نارسایی های دیگر نیز مزید بر علت شده، تا کسادی بازار مذکور، بیش از پیش تشدید و تعمیق شود.

فرجیان عنوان کرد: یکی از عوامل تأثیرگذار در تشدید کسادی بازار فعالان این حوزه، به تکثر و تعدد بالای کامیون داران باز می‌گردد و به تبع در شرایطی که عرضه بر میزان تقاضا غلبه می‌کند، طبیعتاً در کسب و کار فعالان حوزه مذکور نیز تأثیرگذار خواهد بود.

کارشناس حمل و نقل گفت: از سوی دیگر فرسودگی کامیون‌ها به عامل مؤثر دیگری در اُفتِ کسب و کار کامیون داران تبدیل شده و با بالارفتن استهلاک و هزینه نگهداری چنین ماشین آلاتی، سود دهی کامیون داران نیز تحت الشعاع قرار می گیرد، زیرا بخشی از درآمد خود را باید مصرف تعمیر، تعویض و نگهداری قطعات نمایند.

صف بار طولانی برای حمل دو طرفه بار

حسین شفیعی،کارشناس حمل و نقل با اشاره به معضل یک طرفه بودن برخی باربری‌ها برای کامیون داران گفت: برای یک کامیون ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومانی، صرف نمی‌کند که مسیری را طی نماید که تنها یک سر آن حامل بار باشد و در مسیر برگشت به اصطلاح با بی باری مواجه شود.

وی افزود: در میان کامیون داران اصطلاحی مرسوم است که از آن تحت عنوان صف بار یاد می شود، امری که به دلیل کسادی و رکود بازار، عمدتاً در بنادر، صف‌های بار طول و دراز و پر ازدحام تشکیل می شود، زیرا کامیون داران نمی‌توانند مسیر برگشت را خالی بازگردند و مجبور هستند، بعضاً ۱۰ تا ۱۵ روز انتظار بکشند تا شاید قرعه شانس نصیب آنها شود و بتوانند در هر دو مسیر رفت و برگشت، سودی از حمل و نقل بار مورد نظر خود به دست آورند.

شفیعی عنوان کرد: در این میان، برخی دلالان با گرفتن مبالغی، روند اختصاص بار به کامیون داران را تسهیل و تسریع می‌کنند که به تبع در چنین شرایطی نیز بخشی از سود دریافتی هزینه پرداخت حق دلال‌ها می شود.

کارشناس حمل و نقل در خاتمه یادآور شد: وضعیت بازار کامیون داران به نحوی شده که دیگر سرمایه‌گذاری در این بخش سود آور نیست و به واقع بخش قابل توجهی از کامیون داران در طول سال، با محدودیت و کمبود در آمد دست و پنجه نرم می کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران
Go to TOP