دانشجوی برتر مقطع دکترا در گفتگوی اختصاصی با سفیرخور مطرح کرد؛

مشکلات کشور به دست پژوهشگران سپرده شود/ باید روی پژوهش سرمایه گذاری شود

اگر تمام مشکلات و مسائل کشور را از چه از لحاظ اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و دیگر زمینه ها به دانشگاه و دانشگاهیان ارائه داده شود و نظر اساتید دانشگاهی را در مورد این ها جویا شوند مطمئنا مشکلات موجود را حل خواهد شد.

به گزارش سفیرخور چندی پیش شنیدیم که رشد علمی در کشور افت پیدا کرده است، به مناسبت روز پژوهش در مصاحبه ای اختصاصی با دانشجوی برتر مقطع دکترا جایگاه و مشکلات و موانع پژوهش در کشورمان را از وی جویا شدیم که شما را دعوت می کنیم خواننده ی این مطلب باشید.

سفیرخور: لطف کنید بیوگرافی کوتاهی از خودتان برایمان بگویید.

سید علی موسوی اهل خوروبیابانک دانشجوی سال سوم مقطع دکترای رشته مهندسی منابع طبیعی هستم. شاگرد اول مقطع دکترا و دارای ۳۰ مقاله ISIعلمی پژوهشی و کنفرانسی و در تألیف کتاب هستم.

سید علی موسوی

سفیرخور: به نظر شما جایگاه پژوهش در کشور ما چگونه است؟

ابتدائا اجازه دهید روز پژوهش را به همه پژوهشگرانی که در مملکت اسلامی و کشور عزیزمان ایران، در حال تحقیق و گسترش این امر حیاتی هستند، تبریک عرض کنم.

پژوهش مهمترین رکن در رشد و پیشرفت هر کشوری محسوب می شود، چون با پژوهش و تحقیق است که هر کشور و نظامی می تواند جایگاه اصلی خویش را پیدا نموده و خودش را پیشرفت دهد و جایگاهش را در بین کشور های دیگر مشخص کند.

باید روی امر تحقیق و پژوهش سرمایه گذاری فراوانی انجام گیرد تا بتوانیم خود را به رتبه و جایگاه کشور های توسعه یافته یا به اصطلاح جهان اول برسانیم.

کشور های اروپایی و آمریکایی به دلیل سرمایه گذاری بسیار زیادشان، بر روی امر پژوهش به این رتبه رسیده اند به صورتی که تمام مسائل و مشکلات در کشور خود را با پژوهش حل می کنند و تا زمانی که برای یک مشکل توسط اساتید دانشگاه و محققانشان چندین، مقاله پژوهشی تهیه و تدوین نشود اقدامی برای حل مشکل نخواهند کرد و تخصیص اعتبار و بودجه در جهت آن مشکل انجام نخواهد شد، و حل مشکلات خود را بصورت فقط علم ی پیگیری می کنند و به همین دلیل کشورهایی پیشرفته شده اند.

خوشبختانه در کشور ما این روند در حال رشد است ولی هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب راه بسیاری باقی مانده است و هنوز در امر پژوهش از کشور های توسعه یافته عقب تر هستیم.

سفیرخور: ما باید چکار کنیم؟
اگر تمام مشکلات و مسائل کشور را به چه از لحاظ اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و دیگر زمینه ها به دانشگاه و دانشگاهیان ارائه داده و سپرده بشود و نظر اساتید دانشگاهی را در مورد این موانع جویا شویم، مطمئنا مشکلات موجود در کشور به آسانی حل خواهد شد.

دانشگاهیان تا بحال بخوبی نشان داده اند که هر امر پژوهشی و حتی اجرایی که به آن ها اختصاص داده شده است به بهترین شکل انجام داده اند.

سفیرخور: مشکلات پیش روی پژوهش چیست؟ شما چه پیشنهاد می کنید؟

مسئله ای که وجود دارد این است که باید اعتماد صنعت به دانشگاه، اساتید، دانشجویان مستحکم گردد، در حال حاضر گسستگی عمیقی که بین صنعت و دانشگاه وجود دارد باعث کند شدن این روند ارتباط قوی بین صنعت و دانشگاه شده است.

در کشور های پیشرفته صنعت در داخل دانشگاه ها شکل گرفته و پایه گذاری شده است و کارخانجات، پژوهشکده ها و کارگاه های صنعتی در داخل دانشگاه بنا شده اند، اساتید دانشگاه مسئولیت این کارخانجات و واحدهای صنعتی را به عهده گرفته اند و طبق آن دانشجویان تحصیلات تکمیلی که پایه و مبنای علمی آن ها شکل گرفته است، در این پژوهشگاه ها مشغول به کار و فعالیت پژوهشی هستند. به طوریکه شما می بینید دانشگاه تمامی آن شهر را در بر گرفته است مثل کشور استرالیا، یعنی دانشگاه ساختاری جدا از بافت شهری نیست.

نتیجه آن می شود که دانشگاه ها منبعی درآمد زا برای کشورشان می شوند و نیاز به بودجه ی دولت ها ندارند و هزینه های خود را خودشان، از درآمدشان تامین می کنند.

سفیرخور: شما چه پیشنهاد می کنید؟

رویکرد ما در دانشگاه ها و در تحصیلات تکمیلی باید از مقاله گرایی و چاپ مقالات در ژورنال های خارجی که بیشتر مشکلات کشورهای خارجی را حل خواهد کرد تا مشکل کشور خودمان ایران، باید به سمت طرح های پژهشی و کاربردی و مساله محور متمایل گردد.

باید اساتید مختلف در زمینه های فنی مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی، علوم انسانی و هنر طرح های کاربردی تعریف کنند و مبنای پژوهش در کشور تغییر کند و برای ارتقا اساتید از استادیاری به دانشیاری و از دانشیاری به استاد تمامی تعداد طرح های پژوهشی کاربردی آن ها مورد ملاک و سنجش و امتیازدهی قرار گیرد و مشکلات کشور را حل کنند.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باید به این مقوله پر اهمیت بپردازد که طرح های کاربردی بر مبنای حل مشکلات کشور تعریف شود و اساتید فقط پایان نامه هایی را طراحی بکنند که هدفش یک طرح کاربردی و مساله محور باشد و اگر به این روش عمل شود شاهد پیشرفت علمی چند ده برابری کشور خواهیم بود.

سفیرخور: به نظر شما علت افت رشد علمی چیست؟

ببینید حضرت علی (علیه السلام) در مورد علم آموزی می فرمایند: «العلم سلطان من وجده صال و من لم یجده صیل علیه» علم پادشاهی برای انسان و یک ملت به وجود می آورد، رهبری معظم انقلاب در این زمینه هر لحظه کشور را پایش و برآورد و آسیب شناسی می کنند و تذکرات لازم را به مسئولان در جلسات متعدد می دهند.

کشور ما در ۲ سال اخیر دچار افت علمی شده است، از شتاب علمی ما که یازده برابر میانگین جهانی بوده است کاسته شده و جایگاه ایران از رتبه پانزدهم به هفدهم در تولیدات علمی، نزول کرده است.

بر اساس تحلیل های صورت گرفته رویکرد سیاسی ای که در دوسال اخیر به علم و دانشگاه ها، شده باعث این افت شده است، باید علم از سیاست جدا شود و عالم و اساتید مشغول به کار پژوهشی خود باشند.

بنا به فرموده رهبر فرزانه انقلاب نباید رشد علمی کشور ادکی متوقف شود، اگر دانشگاه ها میدان کارزار و باشگاه احزاب سیاسی شود این افت علمی بیشتر خواهد شد و زودتر بروز خود را نشان خواهد داد.

در مملکت طرح و پروژه های بسیاری می توان تعریف کرد، می توان مشکلات موجود در شهرستان را نیز با رویکرد های پژوهشی و مساله محور مرتفع ساخت. به طور مثال در بحث آب و کمبود آن که هر ساله در شهر خور وجود دارد، می توان با احداث سدهای زیر زمینی در بخش های جنوبی شهر و شهرستان و ذخیره نزولات آسمانی و در نهایت نفوذ آن به سفره های آب زیر زمینی باعث پرآبی چشمه ها و قنوات شهرستان کرد.

سفیرخور: چرا پژوهش در کشور کمتر صورت می گیرد و اغلب دانشجویان از منابع دیگر برای پروژه های دانشگاهی استفاده می کنند؟

نبود انگیزه ی پژوهش یکی از عوامل اصلی است، باید دانشجو شیرینی یک پژوهش را بچشد و وقتی برای او نتیجه پژوهش ملموس شود، انگیزه آفرینی می شود.
سوق دادن موضوعات پژوهشی به سمت بازدیدهای میدانی وعملیاتی باشد تا دانشجویان با حوزه کاری خودبه صورت عینی و کاربردی آشنا شوند و انگیزه ی دانشجو برای پژوهش بالا رود.

دومین عامل تقاضای اساتید برای پژوهش توسط دانشجو باید به صورت مطالعه موردی باشد و از کلی گویی پرهیز شود، بررسی قنوات شهرستان خوروبیابانک، چاه های کشاورزی، آب کشاورزی، بانکداری، مدیریت صنعتی و بازرگانی ، حقوق و دیگر موضوعاتی که جدید باشد و تا به حال در این موارد پژوهشی صورت نگرفته باشد.

سومین عامل این است که دانشجویان روش پژوهش را بلد نیستند، باید کارگاه های پژوهشی و Resaerch Methodology برای دانشجویان دایر شود و در کارگاه های روش تحقیق، روش پژوهش کاربردی به آن ها آموخته شود.

در پایان باید بگویم مسئولان چه در سطح کلان کشوری و چه در سطح شهرستانی باید با نخبه های علمی بیشتر ارتباط بگیرند و برای انجام پروژه ها حتما در کارگروه های علمی به عنوان اتاق فکر مشکلات و طرح ها را ابتدائا مطرح کنند تا با پژوهش بهترین راه ها در آن زمینه انتخاب، ارائه و اجرا گردد و باعث توسعه شهرستان شود.

  1. خوري گفت:

    تبریک به خانواده آقای موسوی بخاطر داشتن همچین پسر نخبه ای

Go to TOP