گفتگوی اختصاصی سفیرخور با حجت الاسلام والمسلمین فیروزی به مناسبت روز تبلیغ و اطلاع رسانی

تبلیغ چهره به چهره موثرترین شیوه ی تبلیغ است

مصاحبه اختصاصی سفیرخور با رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان خوروبیابانک به مناسبت روز تبلیغ و اطلاع رسانی و تاسیس تبلیغات اسلامی

سفیرخور : اول تیرماه هم زمان با سالروز تشکیل سازمان تبلیغات اسلامی روز تبلیغ و اطلاع رسانی نام گذاری شده به نظر شما علت این نام گذاری و رابطه بین تبلیغ و تبلیغات اسلامی چیست؟
روز اول تیرماه سال ۱۳۶۰ به فرمان حضرت امام خمینی(ره) ، سازمان تبلیغات اسلامی جهت اشاعه دین اسلام و احیای ارزش های دینی تشکیل شد و به همین مناسبت این روز به نام تبلیغ دینی نام گرفته است.

سفیرخور : آیا امر تبلیغات فقط اختصاص به روحانیت دارد؟
خیر اما یکی از اصلی ترین رسالت های روحانیت تبلیغ دین مبین اسلام است و اینکار نیازمند تخصص و آگاهی نیز می باشد.

سفیرخور : در مورد آداب تبلیغ توضیح دهید ؟
تبلیغ موثر نیازمند داشتن علم کافی ، رعایت تقوای الهی و برخورد خوب و خوش اخلاقی با اقشار مردم می باشد که در صورت همراهی این سه عامل مفید و موثر واقع خواهد شد و عدم رعایت هریک از این عوامل می تواند نتیجه عکس داشته باشد.

DSC_0017

سفیرخور : توصیه شما به مبلغین چیست؟
اول بررسی آسیبهای اجتماعی و رصد کردن معضلات اجتماعی است، روحانیون و مبلغین باید علاوه بر تبلیغ عمومی به تبلیغ چهره به چهره به ویژه برای جوانان بپردازند و اهمیت ویژه ای برای تبلیغ چهره به چهره قائل شوند.
در تبلیغ نباید دچار افراط و تفریط شویم و مبلغان به واجبات و محرمات دین بپردازند تا مسائل دینی به صورت شفاف در اختیار مردم قرار گیرد.

سفیرخور : شیرین ترین یا تلخ ترین خاطره شما در تبلیغ چیست؟

همه لحظات تبلیغ شیرین است و تلخی و سختی هایی هم که دارد به نوعی برکت و نمک تبلیغ است.

سفیرخور : تبلیغ را تعریف کرده و درمورد ضرورت آن توضیح دهید.

تبلیغ یعنی ابلاغ دین به مردم و رساندن پیام و اطلاع رسانی.

عصر ما عصر اطلاع رسانی و عصر دیجیتال است و اطلاع رسانی خیلی سریع صورت می گیرد. مسلماً ضرورت تبلیغ امروزه بالاترین ضرورت هاست و لذا با تبلیغ، آگاهیها بیشتر می شود و اندیشه ها بارور می گردد.  اهمیت دیگر تبلیغ می توان به آن اشاره نمود که خدا بهترین خلق خودش را مامور به این کار نموده است.

سفیرخور : با پیشرفت علم و به وجود آمدن تجهیزات روز مردم بویژه جوانان به سوی این امکانات گرایش پیدا کرده اند بنابراین حضور جوانان در پای منابرکمتر شده و مبلغین هم از امکانات کمتر استفاده می کنند و باعث کمرنگ شدن تبلیغ شده است آیا اینجا مبلغین عزیز کم کاری کرده اندیا نهاد های مربوطه لطفاً در این رابطه توضیح دهید و راهکار پررنگ شدن تبلیغ چیست؟
البته کارهای مثبتی صورت گرفته ولی متاسفانه کم کاری شده و نهاد های فرهنگی دیر به فکر افتاده اند که باید با فعالیت بیشتر در این عرصه ها ضعف موجود جبران شود.

سفیرخور : نظر شما در مورد استفاده از سایتهای اجتماعی مانند فیسبوک و یوتیوب چیست؟
حضور در فضای مجازی با توجه به فعالیت های دشمن در عرصه ی فضای مجازی و حضور جوانان در این فضا، برای کسانیکه در این امور متخصص باشد و شرائط ایجاب کند ایراد ندارد اما کسانی که اطلاعات ندارند یا کم اطلاع هستند و به اتقان و استحکام دلایل نرسیده اند استفاده نکنند بهتر است، لذا تخریب اذهان و به انحراف کشیده شدن قشر جوان و نوجوان بدون داشتن اطلاعات و استدلالهای محکم، گمراه کننده است. فلذا  جایی که دشمن فعالیت می کند اگر دفاع نشود موجبات گمراهی جوانان فراهم خواهد شد چه بسا بتوان از این طریق افراد را به سمت ارزش های اخلاقی و اسلام ناب هدایت نمود.

سفیرخور : در مورد فعالیت های سازمان تبلیغات اسلامی توضیح دهید.
به طور خلاصه می توان اهم فعالیت های سازمان تبلیغات اسلامی را اعزام مبلغین، اشاعه فرهنگ قرآنی و احیاء شئونات فرهنگی در جامعه معرفی کرد.

سفیرخور : سازمان تبلیغات اسلامی در بکارگیری از امکانات روز و تبلیغ نوین چه فعالیت هایی انجام داده است ؟
آموزش و پرورش مبلغین جهت تبلیغ در فضای مجازی و ایجاد شبکه های اجتماعی اینترنتی و نشر مقالات علمی، مذهبی و فرهنگی در فضای مجازی از جمله فعالیت های سازمان تبلیغات اسلامی در فضای مجازی و فناوری های نوین است.

سفیرخور : با تشکر از وقتی که در اختیار ما گذاشتید آماده ایم کلام آخرتان بشنویم.
ضمن تبریک این روز به همه مبلغین دین مبین اسلام، روی سخن با والدین محترم است که قرآن می فرماید از خود شروع کنید ، اگر والدین محترم در خانواده فرزندان را تشویق و ترغیب به شرکت در مجالس و استفاده از کلاس های فرهنگی ننمایند عملا تلاش طلاب و مبلغین محترم و مسئولین فرهنگی بی اثر خواهد بود.
امید که خداوند متعال همه ما و فرزندان ما را از زمینه سازان ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قرار دهد.

Go to TOP